پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
17 اسفند 1398 - 12:19

۵ اصل برای پیروزی بر کرونا

مسئله اول این روزهای کشور و حتی همه دنیا کروناست؛ ویروسی که با همه کوچکی، دنیا را کاملاً به خود مشغول کرده است.
کد خبر : 5459

پایگاه رهنما:

مسئله اول این روزهای کشور و حتی همه دنیا کروناست؛ ویروسی که با همه کوچکی، دنیا را کاملاً به خود مشغول کرده است. این بیماری پا را از مرزهای پزشکی نیز فراتر گذاشته و تبعات اجتماعی و سیاسی نیز یافته است. در چنین شرایطی عاقلانه‌ترین برخورد با این وضعیت چیست و چه می‌توان و باید کرد؟
سخنان سه‌شنبه هفته گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز درختکاری که پس از غرس دو اصله نهال میوه ایراد شد، دربردارنده نکات مهمی است که می‌تواند به سؤالات فوق پاسخ دهد. نخست آنکه این بیماری را نباید بیش ازآنچه هست بزرگ کرد. اغراق و بزرگنمایی درباره این مسئله نه‌تنها کمکی به جامعه نمی‌کند، بلکه با افزایش اضطراب و استرس میان مردم، اولاً سلامت روح و روان آنان را به خطر می‌اندازد و دوماً آنان را در برابر بیماری آسیب‌پذیرتر کرده و مبتلایان را در مبارزه با آن، دچار چالش بیشتری می‌کند. سوماً اغراق و بزرگنمایی منجر به ترس عمومی می‌شود که نتیجه آن را در برخی از کشورها به‌صورت هجوم به فروشگاه‌ها و خالی کردن آنها می‌بینیم.


نکته دوم و مهم، عمل همگانی به دستورات و توصیه‌های علمی و پزشکی است. عدم بزرگنمایی ماجرا، به معنای بی‌توجهی به نکات بهداشتی و پیشگیرانه نیست. این بیماری واگیردار است و همان‌طور که مراجع درمانی و بهداشتی کشور مکرراً تأکید می‌کنند، عملکرد مردم نقش اصلی و تعیین‌کننده‌ای در ریشه‌کنی آن دارد. این قضیه چنان واجد اهمیت است که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند؛ «یقیناً هر چیزی که کمک کند به‌سلامت جامعه و عدم شیوع این بیماری، یک حسنه است؛ در نقطه‌ مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیّئه است.»


نکته سوم به دوگانه‌ای بازمی‌گردد که برخی این روزها در پی دامن زدن به آن هستند. دوگانه‌ای عاری از حقیقت که دین را در برابر عقل قرار می‌دهد. بر اساس این دوگانه یا باید فقط به دستورات پزشکی و بهداشتی عمل کرد یا این دستورات را نادیده گرفت و برای ریشه‌کنی بیماری و عدم ابتلا، دست به توسل زد و به عنایت الهی چشم دوخت! این دوگانه از سوی رسانه‌های ضدانقلاب بشدت دنبال می‌شود و برخی افراد جاهل که به نظر می‌رسد عامل نیز باشند با حرکاتی مانند لیس زدن حرم‌های متبرکه، این پازل را تکمیل می‌کنند؛ اما همان‌طور که در بیانات رهبری به‌صراحت مشهود است رعایت اصول بهداشتی و پزشکی هیچ منافاتی با دعا و توسل ندارد.


نکته چهارم آنکه دعا و توسل نه‌تنها مزاحم و نافی اصول بهداشتی و درمانی نیست بلکه می‌تواند در این زمینه نیز نقش‌آفرین باشد. درحالی‌که افراد دچار اضطراب و نگرانی هستند، چه چیزی بهتر از سخن گفتن و راز و نیاز باخدای سمیع و قادر می‌تواند، دل‌ها را آرام سازد؟ به نظر می‌رسد توصیه رهبر انقلاب به قرائت دعای زیبای هفتم صحیفه سجادیه در همین راستاست.


نکته پنجم و نهایی آنکه همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، وزارت بهداشت فرمانده و محور مبارزه با این بیماری است. همه بخش‌ها و نهادها و تک‌تک افراد جامعه باید این فرماندهی را پذیرفته و به توصیه‌ها و دستورات آن عمل کنند. اطاعت از فرماندهی و پا به کار بودن، از شروط اصلی پیروزی در نبرد است. همه دستگاه‌ها باید در این مسیر امکانات خود را بسیج کنند تا با همراهی و همکاری مردم، ان‌شاءالله هر چه زودتر شر این ویروس کنده شود.

ارسال نظرات